התוכן העיקרי

השכלה והעשרה

במרכזי היום ובמעונות איל"ן מתקיימת פעילות העשרה, השלמת השכלה ולימודים בתחומים שונים כגון: לימודי שפות, לימוד יישומי מחשב, שימוש בתכנות מתקדמות מולטימדיה ועוד, פעילויות קריאה וספריות וכן תמיכה כלכלית למעוניינים לצאת ללימודים ולרכוש השכלה פורמלית.

מדי שנה מחלקת איל"ן מלגות לסטודנטים נכים במטרה לסייע להם לרכוש השכלה שהיא המפתח להצלחה בחיים ולהשתלבות מלאה בחברה.

המלגות מחולקות מקרן פאולינה וד"ר אברהם ברגמן ז"ל. מטרת הקרן היא עידוד וסיוע לנכי איל"ן בלימודים אקדמאיים במוסדות מוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה. הקרן מחלקת מידי שנה מלגות ל 20 עד 30 סטודנטים בגובה 2500-7000 ₪ כל אחת .

להורדת טופס הבקשה למלגה לחצו כאן

 

בחודש ינואר 2017 - איל"ן העניק עשרות מלגות לסטודנטים עם מוגבלויות

במרכז הספורט של איל"ן ברמת גן התקיים טקס חגיגי, בו העניק איל"ן, באמצעות הקרן ע"ש פאולינה וד"ר אברהם ברגמן ז"ל, 28 מלגות סיוע לסטודנטים בשיתוף מפעל הפיס ובנק הפועלים. שווי מלגות הלימודים עומד על סכום של למעלה מ-170,000 ₪.

את המלגות מקרן ברגמן מחלק איל"ן מדי שנה לסטודנטים הלומדים לתואר ראשון, שני ושלישי במוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

הסטודנטים, אשר הגיעו מכל רחבי הארץ לטקס המיוחד, התרגשו לשמוע כי נושא ההשכלה והתרבות היה קרוב לליבם של מקימי הקרן, ד"ר אברהם ופאולינה ברגמן ז"ל, ומטרתם הייתה לסייע לנכי איל"ן במימון לימודים להשכלה גבוהה בישראל.

בין מקבלי המלגות בלט בדבריו זיו אלקובי, סטודנט לתואר ראשון ושני במשפטים באוניברסיטת בר אילן. "עבורי קבלת המלגה מלווה בהתרגשות גדולה" סיפר אלקובי, היושב בכיסא גלגלים.

"חרף המגבלה של היעדר העצמאות הפיזית, התמיכה של איל"ן מזכה אותנו בעצמאות אינטלקטואלית. נרגש לראות כל כך הרבה סטודנטים שרואים בהשכלה את כרטיס הכניסה שלהם לחברה הישראלית. תודה לאיל"ן, לקרן ברגמן ולבנק הפועלים שמסייעים לנו."

יו"ר איל"ן, רו"ח אהוד רצאבי: "אנחנו מודים למפעל הפיס ולבנק הפועלים על ההכרה בחשיבות המלגות ועל התמיכה שהם מעניקים. תואר הינו כרטיס הכניסה לשוק העבודה של זמננו ואלמנט הכרחי להשתלבות בחברה הישראלית. לסטודנטים של איל"ן אני רוצה להבטיח כי נעשה כל שביכולתנו כדי לעזור לכם לסיים את הלימודים, ולכשיסתיימו, נהיה שם גם כדי לסייע לכם לצלוח את תהליך מציאת העבודה."

 

רצ"ב סיפורה המרגש של אודליה פיטוסי - אחת ממקבלי המלגות בשנת 2007

תמונתה של אודליה פיטוסיאודליה פיטוסי, בת 30, סובלת מנכות של 100% בשל מחלה הנקראת S.M.A2 מחלה הפוגעת בקשר שבין השריר לעצב ומתוך כך לרפיון שרירים. בת ראשונה אחרי שני אחים. בגיל 4 חודשים אובחנה מחלתה. עד כיתה ב' למדה בי"ח "אסף הרופא" עקב אשפוזיה התכופים כתוצאה מסיבוכים נשימתיים הנובעים ממחלתה.

אודליה סיימה את בית ספר היסודי בבי"ס של החינוך המיוחד "הרצפלד" בחולון. בניגוד לילדים רבים שננטשו ע"י הוריהם, אודליה התברכה במשפחה תומכת ביותר שהאמינה בה וביכולותיה ולמרות שבתקופתה זה היה די חדשני- הצליחה לעבור ללמוד בבי"ס רגיל. בהיותה בכיתה י"ב התרחש אסון במשפחתה עם נפילתו של אחיה הבכור, נתנאל, במסגרת שרות מילואים.

לאחר סיום לימודיה המשיכה לתואר ראשון בקרימינולוגיה בבר-אילן. אודליה מוסרת כי היה לה ברור שהיא רוצה לעסוק בתחום שמסייע לבני אדם, שיצור לה מקום להעניק "כאדם, סופקו לי כל האמצעים להאמין בעצמי ורציתי להעביר את זה הלאה ובעיקר לנכים כמוני שלא זכו לקבל את הבית החם שבו גדלתי". 

אודליה אף הוציאה רישיון נהיגה שבזכותו התאפשר לה, לאחר לימודיה לעסוק בריכוז פרויקטים, בהדרכת בני נוער ובהרצאות. בנוסף, היא השקיעה את זמנה בפעילות התנדבותית בחוג החברתי של איל"ן ובבית הגלגלים.

"הבחירה להמשיך בלימודי תואר שני כמטפלת באומנויות התבשלה אצלי המון זמן. לנוכח מגבלת מקומות תעסוקה שונים לקבל אותי עם נכותי מצאתי קושי רב להשתלב במקצוע אותו למדתי, חשבתי לעצמי שאני זקוקה לעמדת יתרון על פני מועמדים אחרים וכן מקצוע עם כותרת שיהיה לי קל יותר לשווק את עצמי" ממפרת אודליה. לדבריה היא תמיד נמשכה לתחום האומנות והשילוב בין יצירה לעשייה עבור האחר קסמה לה. לאחר חיפוש אחר מוסד לימודים בנושא התברר לאודליה כי בארץ קיימים כ6 מקומות המכשירים לטיפול באומנויות מתוכם רק 3 נגישים לנכים ומתוכם רק אחד שהיה נכון והשכיל לראות מעבר לאריזה שלי - שלוחת אוניברסיטת לסלי.

להבדיל מתואר ראשון מדינת ישראל לא מסייעת במימון התואר השני. "עלויות הלימוד שלי מלכתחילה מאוד גבוהות מבלי לכלול בתוכן הוצאות רפואיות, עזרי לימוד וכד'" מוסרת אודליה "ולכן שמחתי ביותר כאשר איל"ן, כמו תמיד עמדה לצידי והחליטה לסייע לי. איל"ן על כל פעולותיו שזור במהלך חיי לאורך כל הדרך, הוא מהווה גשר ידידותי על מנת שאצליח לממש את עצמי על הצד הטוב ביותר בין אם זה בקייטנות בהן נטלתי חלק בילדותי והיוו משב רוח מרענן לי ולבני משפחתי, בסיוע כספי לרכישת עזרים רפואיים, במרכזי הספורט והחברה שלו, אבל יותר מהכול בלימוד לחיים על אנשים שבחרו לתת עבור האחר והכול מתוך העצמה וחשיבה אופטימית שיש תמיד מה להפיק ולאן להתקדם. כשאני מביטה אל האופק- אל כל מה שעוד מצפה לי, הייתי רוצה באמת להביא לידי ביטוי את השכלתי והכשרתי, לעסוק בתחום, לממש את עצמי כמו כל אדם אחר בחיי האישיים ובכל אפיק בו ארצה לנוע. לעשות את כל זאת מתוך אמונה באלוהים ובכוח הבחירה שהעניק לנו, בין אם זה להחליט ולקפוץ מעל הפופיק, להעיז ולומר אני שווה לא פחות, לשמוח בחלקנו ובאמת להאמין שאנחנו- כמו כל אחד אחר, מהווים רווח לחברה", דברי פיטוסי.

***

רצ"ב פנייתו של אלדר יוספוב לקבלת המלגה -
אלדר קיבל מלגת לימודים בשנת 2008 וממשיך את לימודיו בהצלחה

שלום רב,
שמי אלדר יוספוב ואני סובל משיתוק מוחין, שעקב המצב היה יש לי בעיה בדיבור ובידיים.

אני נולדתי בברית מועצות ב-1986. שם אני כל היום הייתי בבית ולא למדתי, כי שם אין בית ספר לנכים. הורי לימדו אותי בבית קרוא וכתוב. בשנת 1998 עליתי לישראל. בישראל אני פעם ראשונה הלכתי לבית ספר. בית ספר הראשון שלי היה ""און" שהוא מוסד לתלמידים נכים.
הלימודים היו נפלאים והיחס שקיבלתי מהצוות היה חמים ואוהב.
בשנת 2005 עברתי לבית ספר רגיל, בו השלמתי תעודת בגרות מלאה. כשרציתי להירשם לבית ספר זה, לא רצו לקבל אותי בגלל נכותי, אמרו שהם יתקשרו איתי אך למרות הכל , בסופו של הדבר הם קיבלו אותי. הלימודים שם היו מופלאים, למרות הקושי בדיבור יצרתי קשרים חברותיים עם כמה חברי, אני עזרתי להם בלימודים, והם החזירו לי אהבה.
את המבחנים עשיתי עם לוח אלפבית והעוזרת שלי כתבה לי מה שאייתי היו מבחנים בספרות שאני נאלצתי לאיית 10 עמודים.

הציונים שלי:
ספרות- 98
מתמטיקה- 97
אנגלית - 85
תנ"ך - 95
היסטוריה - 100
הבעה עברית - 85

שנה שעברה התחלתי ללמוד ספרות באוניברסיטה תל-אביב , והשנה אתחיל ללמוד בחוג קולנוע.
אני מאוד נהנה ללמוד באוניברסיטה, הלימודים מעניינים, אני מאושר וגאה שאני נכנסתי למקום שבו אפשר ללמוד דברים רבים על העולם.
אני רוצה להיות בעתיד תסריטאי, היא שאני מאוד אוהב לכתוב ולהמציא סיפורים כאילו אני בורא על דף נייר פשוט, עולם חדש, שבו אני קובע את גורל הדמויות, מי יחיה ומי ימות, ומה יקרה בסוף, בסיפור שלי , אני משחק את תפקיד האלוהים וזה מאוד מעניין מבחינתי.
בעזרת המקצוע הזה אני יוכל לפרנס את עצמי בכבוד, כמו כל אדם אחר.
בארץ ובעולם המעסיקים אינם רוצים להעסיק נכים בגלל מגבלותיהם ובמיוחד את האנשים עם מגבלות הדיבור ומשם כך רבים מאיתנו (הנכים) נאלצים להישאר לגסוס בבית.
הסיבה שבחרתי בתסריטאיות כי אחת המטרות שלי היא לעזור לקדם את הזכויות,כולם יודעים שטלוויזיה היא אמצעי שבעזרתו ניתן להשפיע על הציבור הרחב. היתרון הזה של הטלוויזיה יכול לשמש אותי ולהשפיע על החברה לקבל את הנכים כשווים.

הציונים שקיבלתי במבחנים השנה באוניברסיטה בקורסים השונים - 94, 93, 87 , 84, 80.

אני מבקש בבקשה מכם תעזרו לי לממן את המלווה שיעזור לי מבחינה פיזית באוניברסיטה. המלווה זה יוכל לתרגם למרצה את מה שאני מאיית בלוח. אני זקוק למלווה בקורסי התרגול באוניברסיטה, ששם יש צורך להשתתף ...

***